Recordproductie zeecontainers door aanhoudende crisis Rode Zee
Producenten van zeecontainers zien de vraag flink toenemen. Daarover schrijft het FD. Volgens FD-redacteur Pieter Lalkens is de productie van zeecontainers inmiddels gestegen naar een recordhoogte. Die stijging is vooral te wijten aan de aanhoudende crisis op de Rode Zee.
Vorig jaar bleef de productie van zeecontainers steken op 1,7 miljoen teu, dat staat voor een standaardcontainer van 20 voet lengte. Dit jaar komt de productie waarschijnlijk uit op 4 miljoen teu. ‘Dat is dus iets meer dan een verdubbeling van de productie’, licht Lalkens de cijfers toe.
De vraag wordt vooral gestuwd door de crisis in de Rode Zee. Schepen kunnen geen gebruik meer maken van de wateren daar en mijden ook het Suezkanaal. De schepen varen nu veelal om via Kaap de Goede Hoop, waardoor de reistijd aanzienlijk oploopt en containers later op de plek van bestemming komen.
Trump als president
‘Daardoor kan het wel vier weken langer duren, en spullen moeten toch vervoerd worden. Dus worden er nieuwe containers gemaakt’, legt Lalkens uit. Daar komt bij dat de vervoersvraag in het tweede kwartaal van dit jaar sterk toenam. Verladers hebben ervoor gekozen om sneller spullen te vervoeren om de drukte rond de kerst te mijden.
Daarnaast anticiperen bedrijven die veel goederen in de Verenigde Staten inkopen op een mogelijk presidentschap van Donald Trump. De Republikeinse presidentskandidaat heeft al toegezegd dat hij meer handelstarieven gaat invoeren als hij gekozen wordt. ‘Dus nu kun je die spullen nog goedkoper aanschaffen en op je voorraad zetten’, stelt Lalkens.
Chinese productie
Voor al die spullen zijn dus containers nodig om ze te vervoeren. Die worden met name in China geproduceerd. Dat land plukt dus de vruchten van de toegenomen vraag naar de zeecontainers. Volgens Lalkens kan China die impuls ook goed gebruiken, omdat de vraag naar zeecontainers vorig jaar juist afnam.
Het is echter lastig inschatten of de vraag ook de komende tijd zal blijven toenemen. ‘De containersector is nog nooit zo grillig geweest’, zegt Lalkens. ‘Dat is eigenlijk begonnen met de coronapandemie, daarvoor waren er jaren met hele stabiele en lage vervoersprijzen. Maar sinds de pandemie en de geopolitieke spanningen is de situatie sterk veranderd, en gaan de prijzen echt enorm op en neer. Het is dus onzeker wat er gaat gebeuren.’
Bron: BNR