Vertragingen in containerlijnvaart nu bijna van corona-kaliber
5,67 dagen te laat
Vertraagde schepen in de internationale containerlijnvaart kwamen afgelopen september gemiddeld 5,67 dagen te laat in hun haven van bestemming aan, blijkt uit de nieuwste statistieken van de Deense consultant Sea-Intelligence. Dit betekent dat klanten historisch veel geduld moesten hebben om hun goederen binnen te krijgen. In de coronajaren 2021-2022 waren de vertragingen nóg erger, maar onder invloed van de Rode Zee-crisis lopen ze nu opnieuw hoog op.
De gemiddelde vertraging bereikte afgelopen september bijna het niveau van september 2022. In het begin van dat coronajaar was de gemiddelde vertraging het hoogst opgelopen, tot 8 dagen, om in de loop van 2022 vervolgens steeds verder te dalen. Vorig jaar was het de containerrederijen gelukt om de gemiddelde vertraging tot onder de 4,5 dagen te brengen, maar de Houthi’s gooidenroet in het eten met hun aanvallen op schepen op de Rode Zee. De vertragingen liepen begin dit jaar op tot boven de 6 dagen, maar toen de rederijen met hun Azië-Europa-diensten om gingen varen via Kaap de Goede Hoop, wende de sector al snel aan die nieuwe situatie en liepen de vertragingen weer terug, om in april onder de gemiddeld 5 dagen te duiken.
Vanaf mei begonnen westerse importeurs die zich zorgden maakten over de betrouwbaarheid van de dienstverlening van de rederijen al voortijdig hun feestdagenvoorraden te importeren, waardoor het hoogseizoen ongebruikelijk vroeg begon en de druk op de containercapaciteit sindsdien toenam. Sinds mei zijn de vertragingen daardoor toch weer aan het stijgen, met september dus als voorlopig hoogtepunt.
Vaarschemabetrouwbaarheid
Dat de gemiddelde vertraging weer oploopt, is voor verladers des te verontrustender omdat er in september ook weer meer containerschepen waren die vertraging hadden. Volgens de Global Schedule Reliability-statistieken van Sea-Intelligence wist 51,4% van de containerschepen zich aan het afgesproken vaarschema te houden en op tijd te varen, een daling van 1,2% in vergelijking met augustus. De vaarschemabetrouwbaarheid is nog wel beter dan in de meest barre periodes van het coronatijdperk, toen slechts een op de drie schepen op tijd voer, maar een stuk slechter dan een jaar geleden, toen de containerrederijen erin waren geslaagd de betrouwbaarheid op te schroeven tot boven de 60%, voordat dus de Houthi’s toesloegen.
Afgelopen september slaagden slechts twee rederijen erin om meer dan de helft van hun schepen op tijd te laten varen en dus boven de 50% te scoren: koploper Maersk (55,5%) en CMA CGM (50,9%). Hapag-Lloyd, op de derde plek van het Global Liner Performance-ranglijstje, zat al onder de 50%. Vanaf volgend jaar vormen Maersk en Hapag-Lloyd de nieuwe Gemini-alliantie, die de markt heeft beloofd dat ze door een vernieuwd vaardienstenschema de vaarbetrouwbaarheid standaard boven de 90% willen gaan tillen.
Bron: NT