Rapport: verduurzaming verdubbelt kosten containerscheepvaart
Maritime forecast 2050
Containervervoer wordt de komende decennia twee keer zo duur als gevolg van het CO2-vrij maken van de scheepvaart. Dat concludeert de internationale scheepskeuringsinstantie DNV op basis van haar eigen, net gepubliceerde ‘Maritime forecast to 2050, a deep dive into shipping’s decarbonisation journey’.
Die diepe onderzoeksduik van DNV leverde vier mogelijke scenario’s op die als grote gemene deler hebben dat ze voor aanzienlijke kostenverhogingen zullen zorgen. De rekenmachine van het classificatiebureau kwam uit op een verhoging van het kostenplaatje voor containerschepen van 91% tot 112%. ‘Onze laatste analyses laten zien dat het CO2-vrij maken van de scheepvaart de kosten van het vervoeren van goederen in containers zou kunnen verdubbelen’, aldus hoofdconsultant Eirik Ovrum, auteur van de ‘Maritime Forecast to 2050’.
‘Uiteindelijk moeten de stijgende kosten van zeetransport worden doorberekend in de keten, en de markt ziet al trends om deze kosten te verschuiven naar eindgebruikers. Om concurrerend te blijven, moeten scheepseigenaren strategische vlootbeheerplannen ontwikkelen en uitvoeren.’ Voor bulkschepen schat DNV de nakende kostenverhoging in op 69% à 75%, voor tankers is het 70% tot 86%.
‘Bijna onmogelijk’
DNV ziet dat er nog heel veel werk aan de winkel is om de scheepvaart CO2-vrij te maken. Tot nu toe is veel hoop gevestigd geweest op alternatieve, klimaatvriendelijke brandstoffen, maar het beperkte aanbod daarvan maakt het volgens het bureau ‘bijna onmogelijk voor de scheepvaart om haar benodigde aandeel te leveren’ aan het bereiken van de internationale verduurzamingsdoelstellingen.
Volgens Knut Ørbeck-Nilssen, ceo van DNV Maritime zijn ‘we momenteel getuige van een vertraging van de decarbonisering in de scheepvaart’, maar tegelijkertijd stelt hij optimistisch dat ‘we een tijdperk ingaan van ongekende technologische verkenning die de vooruitgang vooruit zal stuwen’.
‘Nu de CO2-vrije brandstoffen zo schaars zijn, zijn slimme besluitvorming en strategische investeringen vandaag de dag cruciaal om de basis te leggen voor toekomstige emissiereducties. Het prioriteit geven aan energie-efficiëntie, het benutten van technologische oplossingen en het omarmen van digitalisering zijn belangrijke stappen om de extra kostenlast te verminderen en onze decarboniserings-doelen toch te bereiken.’
Efficiënt
Oplossingen om de efficiency van schepen te verbeteren en energieverlies te beperken, zijn volgens DNV ‘de meest eenvoudige manier’ om de scheepsemissies te verlagen. Het bureau ziet ook veel potentie in zogenoemde onboard carbon capture (OCC), omdat die de mogelijkheid biedt om nog reguliere brandstof te blijven gebruiken. Maar de infrastructuur die daarvoor nodig is, vraagt volgens het bureau nog wel om ‘aanzienlijke’ verbeterslagen.
Bron: NT