Analist voorziet nog een jaar lang tarievendaling in containervaart
De nieuwste statistieken in de containerlijnvaart duiden erop dat de spottarieven de komende twaalf maanden voortdurend zullen blijven dalen. Daarbij zal er tegen juni zeker al 70% zijn afgeknibbeld van de nu geldende containerprijzen. Dat stelt de Singaporese scheepvaartanalist Linerlytica op basis van de Containerized Freight Index Futures (CoFIF). Dat is een relatief nieuwe Chinese index die bills of ladings peilt van containers die worden verscheept vanuit de haven van Shanghai en die daarmee het meest actuele beeld zegt te bieden van de containertarieven.
Het verse cijfermateriaal wijst erop dat de containerrederijen geen herstel van de tarieven mogen verwachten aan het eind van het jaar en ook niet na het Chinees nieuwjaar (29 januari 2025), zo voorziet de analist een sombere serie feestdagen voor de reders. Rond de vorige kerst en het westerse en Chinese nieuwjaar schoten de containertarieven nog juist stijl omhoog als gevolg van de Rode Zee-crisis die toen net was uitgebroken door Houthi-aanvallen op de scheepvaart.
Na die eerste prijzen-renaissance begon vervolgens reeds afgelopen mei het hoogseizoen in de containerlijnvaart doordat verladers al massaal goederen uit China gingen importeren omdat ze er zeker van wilden zijn dat ze ondanks de Rode Zee-toestand de warehouses op tijd konden vullen voor het komende feestdagenseizoen. In de late lente kregen de containertarieven daardoor opnieuw een flinke boost.
Hoogtepunt
De containertarieven bereikten hun hoogtepunt van dit jaar halverwege juli, toen het gemiddelde tarief vanuit Shanghai naar Europa volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) 5051 dollar per teu was. Anderhalve maand later is daar volgens de nieuwste SCFI van afgelopen weekend nu nog 4400 dollar van over.
Trek je voor komende juni 70% van die 4400 dollar af, dan moeten de containerrederijen te zijner tijd dus rekening houden met een containertarief op de route Shanghai-Europe van zo’n 1300 dollar per teu. Linerlytica plaatst die voorspelling in perspectief en stelt dat die voorspelde ‘daling niet zo ernstig is als de ineenstorting van de vrachttarieven die eind 2022 plaatsvond’.
Destijds landden de containerrederijen weer terug op aarde met containertarieven die richting de 1000 dollar per teu gingen, nadat de reders begin 2022 onder invloed van de coronacrisis nog in een financieel luilekkerland hadden geleefd met een gemiddeld containertarief van 7777 dollar per teu. Vorig jaar herfst moesten de containerrederijen helemaal op een houtje bijten en was het gemiddelde tarief ondertussen tot onder de 600 dollar gedaald, waarna de Houthi’s op de Rode Zee voor de nieuwe grote gamechanger zorgden en de prijzen toch weer stegen.
Bron: NT