Containerrederijen introduceren stakingstoeslagen
vanaf 1 oktober
In de containerlijnvaart naar en vanuit het oosten van de VS worden de eerste speciale toeslagen aangekondigd vanwege de stakingen die in de zeehavens aldaar komende maand dreigen uit te breken. Zo komt de Duitse containerrederij Hapag-Lloyd met de zogenoemde Work Disruption Surcharge, de WDS.
De WDS krijgt een standaardtarief van 1.000 dollar per teu en gaat gelden voor import in havens aan de Amerikaanse oostkust en aan de Mexicaanse Golf vanuit alle havens in Noord-Europa, het Middellandse Zeegebied, Afrika, het Midden-Oosten, het Indiaas subcontinent, Oceanië en Latijns-Amerika. Hapag-Lloyd gaat de nieuwe toeslag heffen met ingang van 18 oktober.
CMA CGM: hoger tarief
De Franse containerrederij CMA CGM noemt haar komende stakingsheffing de Local Port Charge en heeft voor importcontainers vanuit alle bestemmingen naar de Amerikaanse oostkust- en Golfkust-havens een duurder tarief vastgesteld dan de Duitse concurrent: 1.500 dollar per teu.
Anders dan Hapag-Lloyd heeft CMA CGM ook toeslagen aangekondigd voor exportcontainers. Voor gewone containers en voor tankcontainers gaat het daarbij om 800 dollar per teu, 1.000 dollar per veertigvoeter en 1.266 dollar per 45voets-container. Voor reefercontainers en ander speciaal materieel wordt de exporttoeslag 1.000 dollar per teu en 1.500 dollar per veertigvoets-container. De CMA CGM-toeslagen gelden vanaf 11 oktober.
Ontevreden over voorstellen
De logistieke sector zet zich schrap voor mogelijke stakingen vanaf 1 oktober. Tot die dag is de huidige haven-cao in de betreffende zeehavens nog van kracht. Werknemers en vakbonden zijn ontevreden over de tot nu toe door werkgevers gedane nieuwe cao-voorstellen en over automatisering in de havens, en hebben zich voorgenomen om middels stakingen de druk op te gaan voeren. Het Witte Huis liet eerder deze week weten dat het niet van plan is om stakingsacties in de havens tegen te houden.
Bron: NT