Notteboom stelt ieder half jaar een top 15 samen aan de hand van de overslagcijfers van de containerhavens in Europa. In een toelichting legt hij uit dat de effecten van de Rode Zee-crisis goed zichtbaar zijn in de statistieken. ‘Terwijl 2023 werd gekenmerkt door een sterke tot matige daling van het verkeer in de meeste havens, zorgde de eerste helft van 2024 voor een groei met dubbele cijfers in 7 van de top 15 havens.’

De aanwezigheid van de Houthi-rebellen in de Rode Zee zorgen voor de nodige aanpassingen in het scheepvaartnetwerk. De meeste containerrederijen mijden het Suezkanaal en komen langs Kaap de Goede Hoop en West-Afrika Europa binnen. In de cijfers is dat te zien bij de havens aan de westelijke Middellandse Zee en langs de Atlantische kust waar Sines (Portugal), Barcelona en Valencia (beide Spanje) allemaal een ‘robuuste groei’ noteren.

Notteboom: ‘De groei van Gioia Tauro (Italië) versnelde in H1 2024, terwijl de Spaanse overslaghaven Algeciras niet volledig profiteerde van de gunstige marktomstandigheden.’

Tekst gaat verder onder de tabel

Top 15 samengesteld door Port Economics
Maritieme cul-de-sac

De Griekse haven Piraeus zag de containeroverslag flink teruglopen. Het oostelijke deel van de Middellandse Zee is nu een ‘maritieme cul-de-sac door de dramatische daling van de doorvoer via het Suezkanaal’, schrijft de havenprofessor. Malta Freeport Terminals in Marsaxlokk realiseerde overigens wel een stijging van 6% in het eerste halfjaar.

De havens in de top 3 boekten allemaal bescheiden veranderingen in het eerste halfjaar van 2024. Port of Antwerp-Bruges presteerde het beste met een groei van 4,1% op jaarbasis, ongeveer het dubbele van Rotterdam. In Hamburg bleven de cijfers ongeveer gelijk.

Bremerhaven in Duitsland kende een ‘zeer gezonde trafiekontwikkeling’. Haropa, de gezamenlijke Franse havens, deed het ook ‘bijzonder goed in vergelijking met andere havens in de noordelijke range na een teu-dip in 2023.’

Het Poolse Gdansk in de Baltische Zee zag een groei met dubbele cijfers, de terminal in de Baltic Hub wordt daar momenteel nog verder uitgebreid.

Voorspelde verschuivingen

Notteboom voorspelt dat dat top 15 in de tweede jaarhelft de nodige veranderingen zal ondergaan. Rotterdam en Antwerpen-Brugge blijven ‘veruit de grootste containerhavens in de EU’.

Enkele verschuivingen: Valencia zal Piraeus inhalen en de vierde grootste haven in de EU worden. Ook Algeciras en Bremerhaven kunnen Piraeus inhalen, waardoor de Griekse haven op plaats 7 komt, op de voet gevolgd door Barcelona. Voor Haropa verwacht Notteboom een stijging van plaats 12 naar 10.

Bron: NT