Op de uitkijk voor lagere containertarieven
De containertarieven stijgen weer flink en daarmee neemt de boosheid bij ondernemers toe. Wanneer grijpt justitie in om deze diefstal te stoppen, liet een ondernemer zich onlangs ontvallen. Het tekent de frustratie bij ondernemers en hun argwaan over hoe containerprijzen tot stand komen.
Na de coronacrisis dachten de klanten van rederijen het ergste achter de rug te hebben. Tijdens de pandemie leidde de combinatie van veel vervoersvraag én grote verstoringen in fabrieken en toeleverketens tot een ongekende stijging in de prijs van zeetransport — en historisch hoge winsten voor de rederijen.
Na het einde van de pandemie was er sprake van een sterke daling. Maar eind vorig jaar zette een kentering in doordat Houthi’s, volgens deze rebellen als steun aan de Palestijnen in Gaza, op schepen begonnen te schieten die gebruik maken van de Rode Zee als vaarroute tussen Azië en Europa. Sindsdien gebruikt het leeuwendeel van de containerrederijen niet meer het Suezkanaal als route maar vaart om Kaap de Goede Hoop, een verbinding die 11.000 kilometer langer is.
Dat heeft veel grotere gevolgen dan aanvankelijk gedacht. De zogenoemde spotprijs voor containervervoer steeg snel en trekt na een kortstondige pauze sinds eind april opnieuw stevig aan. De gemiddelde prijs om een 40-voetscontainer te laten vervoeren bedroeg volgens onderzoeksbureau Drewry op 11 juli USD 5900. Dat is een toename van 116% ten opzichte van eind april dit jaar.
Die stijging heeft met verschillende factoren te maken. Rederijen moeten meer capaciteit inzetten om de vaarfrequentie op routes in stand te kunnen houden. Daarnaast wordt meer lading overgezet op kleinere schepen, die de containers verder vervoeren. In combinatie met de toegenomen vervoersvraag veroorzaakt dat op zijn beurt congestie in havens.
Volgens Drewry lag de verblijftijd van grote containerschepen in havens in mei dit jaar op 1,7 dagen, 41% langer dan in januari. De wachttijd om drukke havens binnen te kunnen varen is met 43% toegenomen.
Ondanks de sterke tariefstijging is de situatie nog niet zo erg als tijdens de pandemie, toen containervervoer minstens dubbel zo duur was. In theorie zou er bovendien in de tweede helft van dit jaar een daling moeten komen doordat er flink meer nieuwe schepen in de vaart komen.
Maar de onzekerheid is groot voor ondernemers. Het verloop van de onrust op de Rode Zee is niet te voorspellen. De tweede helft van 2024 belooft dan ook spannend te worden. Tegenwoordig is het inschatten van containertarieven net zo moeilijk als die van de rente. En daar kunnen ondernemingen maar moeilijk aan wennen.
Bron: FD