Geen rem op tariefstijgingen in China
De spottarieven voor exportlading uit Shanghai blijven week na week stijgen. Vorige vrijdag noteerde de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) van de Shanghai Shipping Exchange alweer 7,2% hoger dan de week ervoor.
Het transport van een 40’-container op spotbasis vanuit Shanghai naar Noord-Europa werd vorige week zelfs bijna 12% duurder. Het gemiddelde tarief steeg in een week tijd van 6.100 naar 6.818 dollar per feu.
In amper vijf weken tijd zijn de spottarieven op dat vaargebied al met 73% gestegen. De forse verhoging is gedeeltelijk toe te schrijven aan enkele ‘General Rate Increases’ van een aantal carriers. Het feit dat er intussen elke week wel een stijging is, bevestigt dat het marktsentiment in het voordeel van de grote rederijen is gekanteld.
Santos
De vraag naar scheepsruimte is groter dan de beschikbare teu-capaciteit omdat de carriers veel tonnage hebben moeten inschakelen om oost-westdiensten om te leiden via Kaap de Goede Hoop. Omdat het scheepstekort zich wereldwijd laat voelen, zitten de spottarieven op alle routes vanuit Shanghai in de lift.
Transporten vanuit Shanghai naar New York werden vorige week 7,6% duurder. De sterkste stijgingen waren er richting Afrika met een tariefverhoging van 16,2% voor lading naar Lagos en 15,5% voor transporten naar Durban.
Het duurste tarief is momenteel voor de route Shanghai – Santos, waar het gemiddelde spottarief nu al meer dan 7.000 dollar per teu bedraagt. Daar stijgen de prijzen al tien weken op rij. Medio maart werd voor deze havencombinatie een spottarief van ‘slechts’ 2.530 dollar aangerekend. De verhoging bedraagt op die route dus al 179%.
Bron: Flows