Smokkelroutes drugs verschuiven van Rotterdam naar Zuid-Europa
Minder uithalers gesnapt
Voor de derde keer is er minder drugs gevonden in de haven van Rotterdam, terwijl afgelopen jaar juist iets meer is ontdekt in de Vlissingse haven. De routes lijken te verschuiven richting het zuiden van Europa en drugscriminelen spreiden de risico’s met meer kleinere partijen en ingewikkelde smokkelmethodes.

Dat maakte het Hit And Run Cargo-team (HARC), een samenwerkingsverband van de douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie donderdag bekend. Werd in 2023 nog ruim 45.506 kilo drugs ontdekt, daalde dat vorig jaar tot 25.900 kilo drugs in de haven van Rotterdam. In de havens van Zeeland-West Brabant (Vlissingen, Moerdijk en Terneuzen) werd in 2024 juist iets meer drugs onderschept: van 11.300 in 2023 tot 12.664 kilo vorig jaar.
Uithalers gehalveerd
In Rotterdam daalde ook het aantal uithalers: van 452 tot 266 in 2024, in Vlissingen ging het om 12 uithalers, van wie 8 in de maand januari 2024. Opvallend is het aantal kleinere partijen drugs (minder dan 100 kilo) in Rotterdam. Volgens het HARC doen drugscriminelen steeds meer aan ‘risicospreiding’. Ook werd nog kort stilgestaan bij onderzoek Acropolis dat leidde tot de arrestatie van de drie directieleden van de Bulk Terminal Zeeland, een geruchtmakende drugszaak, waarbij de directie wordt verdacht van jarenlange drugssmokkel en valsheid in geschrifte.
Volgens Peter van Buitenen, regiodirecteur van de douane in de haven van Rotterdam, zijn de havens van Vlissingen en Rotterdam moeilijk met elkaar te vergelijken. ‘In Vlissingen draait het meer om fruitlijnen, bulk en palletladingen, daar zijn meer medewerkers betrokken en dus zijn de risico’s groter. In Rotterdam is alles verregaand geautomatiseerd en gaat het om containers.’
Vloeibare dope
Van Buitenen is vooral tevreden om te merken dat drugssmokkelaars er steeds vaker andere methodieken op nahouden. Ging het eerst om grote sporttassen vol kant en klare coke, wordt de cocaïne nu steeds vaker verwerkt tot pasta of kleinere hoeveelheden die worden verstopt in de koelmotoren van schepen. Om de drugs daaruit te halen vergt ook meer kennis ‘aan de andere kant’: hier gaat het niet om ‘arme uithalers’, maar monteurs van koelsystemen. Van Buitenen is tevreden dat ‘de tegenpartij’ op zoek moet naar andere smokkelmethodes. Tegelijkertijd maakt dat het opsporen ingewikkelder. ‘Soms is de drugs moeilijker met een scan te ontdekken omdat het vloeibaar is gemaakt’.
Daarbij ziet de zeehavenpolitie een verschuiving in de drugsaanvoerroutes. ‘We zien het meer verschuiven naar de havens in Zuid-Europa, Spanje en Frankrijk, maar ook naar Albanië en Roemenië, waar de drugs waarschijnlijk via Turkije binnenkomt’, zegt Jan Janse, sectorhoofd Zeehavenpolitie. Dat verklaarde mede de daling in Rotterdam, maar ook in de havens van Antwerpen en Hamburg is vorig jaar minder drugs onderschept.
Vertrouwensketen
Ook stelt Janse dat de invoering van de Vertrouwensketen in de haven van Rotterdam vorig jaar duidelijk effect heeft. ‘De pincodes konden makkelijk gestolen worden. Dat is verleden tijd sinds de Vertrouwensketen waarmee containers alleen nog via een gesloten digitaal systeem worden vrijgegeven.’ Daarbij zorgt de inzet van drones, (warmte)camera’s, slimme en veilige hekwerken en een grotere inzet van de Zeehavenpolitie hebben volgens HARC geleid tot minder drugsvangst in Rotterdam.
Bron: NT