MSC kiest voor windschermen om brandstof te besparen
Na ONE en CMA CGM heeft nu ook MSC besloten om grote windschermen te laten plaatsen op de boeg van nieuwe schepen. Dat bleek bij het uitdokken van de nieuwe zusterschepen ‘MSC Leila’ en ‘MSC Insa’ in Zhoushan (Ningbo).
De twee nieuwbouwschepen werden vorige week op 29 november uitgedokt bij Zhoushan Changhong International Shipyard. Het zijn de eerste twee uit een reeks van tien schepen met een capaciteit van 11.480 teu. Al deze nieuwe boten worden uitgerust met een dual-fuelmotor op lng.
Op de voorsteven werd een groot windscherm geplaatst om de windweerstand tijdens het varen te verminderen. Hierdoor kan het brandstofverbruik in het beste geval met zo’n 5% dalen. Omdat bunkerkosten zwaar doorwegen in het totale kostenplaatje, is elke besparing mooi meegenomen.
ONE
MSC liet al begin dit jaar op het 25 jaar oude schip ‘MSC Sydney VI’ (5.608 teu) een spoiler monteren. Ook de op lng varende ‘MSC Ivory Coast’ van 8.300 teu werd eerder deze maand door New Century Shipbuilding in Jiangsu opgeleverd met een groot windscherm op de boeg.
ONE was de eerste grote containerrederij die voor windschermen opteerde. De Japanse carrier liet twee jaar geleden al bestaande schepen retrofitten en liet ook schermen plaatsen op nieuwbouwschepen. CMA CGM was de eerste carrier die dat voorbeeld volgde, en na MSC zal ook de Singaporese rederij PIL dat doen.
Goede klant
Voor Zhoushan Changhong International Shipyard is MSC een zeer goede klant. Na een eerste reeks van tien zusterschepen van 11.480 teu op lng, mag de Chinese werf nog een tweede reeks van tien eenheden van 10.300 teu op lng bouwen voor de rederij uit Genève.
In augustus van dit jaar plaatste MSC bij deze werf ook nog eens een order voor twaalf zusterschepen van 19.000 teu. Ze zullen niet alleen op lng kunnen varen, maar krijgen ook de status ‘amonia-ready’. Dat betekent dat er bij de bouw al rekening wordt gehouden met een mogelijke latere ombouw om de schepen op ammoniak te laten varen.
Bron: Flows