Containertarieven blijven dalen, rederijen trekken aan de noodrem
Grens van 2000 dollar per teu in zicht
De daling van de tarieven in de containerlijnvaart, die medio deze zomer begon, gaat nog steeds door. De daling is met name te zien tussen Azië en Noord-Europa, maar ook op de meeste andere grote internationale routes zakken de tarieven nog altijd. Een aantal containerrederijen vindt het nu welletjes en probeert met algemene tariefsverhogingen in november aan de noodrem te trekken.
De spottarieven voor Chinese exportlading naar Noord-Europa blijven fors dalen. Na de Golden Week Holidays in China in de eerste week van oktober, blijkt dat die spottarieven alweer 9,3% lager zijn dan twee weken geleden.
Het laatste kwartaal van het jaar is traditioneel het zwakste seizoen qua ladingaanbod voor de lijnvaart. Dit jaar blijken ladingvolumes ex China nog verrassend goed te zijn voor de tijd van het jaar en bleef de daling van de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) de voorbije twee weken beperkt tot 3,4%.
Tussen Shanghai en Noord-Europa blijft de druk op de tarieven evenwel groot. Voor een transport op spotbasis wordt op die route nog gemiddeld 4.080 dollar per 40’-container betaald. Dat is 9,3% minder dan eind september en al bijna 60% minder sinds medio juli.
Californië
Op de andere grote vaargebieden bleef de schade voor de rederijen tijdens de Chinese vakantieperiode beperkt. Tussen Shanghai en Californië wordt nu nog 4.730 dollar per feu betaald (-2,5% in twee weken tijd) en richting New York is dat 5.554 dollar/feu (-1,3%).
De algemene trend voor de Chinese spottarieven blijft negatief. Enkel tussen Shanghai en Dubai was er een lichte spottariefverhoging van 2,5%, maar daar wordt nog steeds iets minder dan 1.000 dollar per teu betaald.
BRon: NT/Flows