Record: 2,3 miljoen teu aan containerschepen besteld in Q3
170 nieuwe schepen
Containerrederijen hebben in het derde kwartaal van dit jaar wereldwijd zoveel nieuwe containerschepen besteld, 170 stuks, dat met de totale capaciteit daarvan een heel dik record wordt gevestigd. Die totale capaciteit kwam uit op bijna 2,3 miljoen teu, zo meldt het Franse scheepsdatabureau Alphaliner. Het oude record stamde uit het eerste kwartaal van 2021. Destijds leidde de coronahausse in de wereldwijde containerscheepvaart tot 1,77 miljoen teu aan bestelde containerschepen.
De containerlijnvaart doet er in vergelijking met het oude record dus nog een flinke schep van 28,7% bovenop, zo rekent Alphaliner voor. In de statistieken steken de twee topmaanden er met kop en schouders bovenuit, want in de tussenliggende periode was de kooplust nog aanzienlijk bekoeld. Vergeleken met het tweede kwartaal van dit jaar, waarin de rederijen helemaal nog niet zoveel schepen kochten, stegen de bestellingen van nieuwe containerschepen in het derde kwartaal bijvoorbeeld met 364,3%.
In het eerste kwartaal van dit jaar waren de containerrederijen nog terughoudender, en in het laatste kwartaal van 2023 hielden ze de hand zelfs bijna volledig op de knip. De containerrederijen hielden er toen rekening mee dat ze geconfronteerd zouden gaan worden met een enorme overcapaciteit doordat veel containerschepen die gedurende de coronagekte zijn besteld, nog moesten worden opgeleverd en in de vaart moesten gaan komen.
2024 verliep in de praktijk compleet anders dan verwacht. Doordat containerrederijen vanwege het geweld van Houthi-rebellen tegen de vrachtscheepvaart op de Rode Zee er veiligheidshalve voor kozen om te gaan omvaren via Kaap de Goede Hoop, nam de vaarafstand toe, waardoor de zorgen over overcapaciteit als sneeuw voor de zon verdwenen.
Kerstvoorraad
Toen in het voorjaar verladers al begonnen om hun kerstvoorraden te importeren, zorgde dat voor een heel vroeg hoogseizoen en groeide de behoefte aan extra containercapaciteit juist. De in het derde kwartaal bestelde schepen kunnen uiteraard niet meehelpen om aan die acute behoefte tegemoet te komen: de oplevering ervan staat gepland in de jaren 2026 tot en met 2029.
Behalve door de actuele markt- en politieke ontwikkelingen wordt de kooplust van de containerrederijen ook aangewakkerd door de noodzaak om de containervloten te vernieuwen en te verduurzamen. Veel van de bestelde schepen zijn ‘dual fuel’: geschikt om op brandstoffen te gaan varen die te boek staan als klimaatvriendelijker dan oude stookolie. Alphaliner rekende eerder deze maand voor dat 44% van het totale orderboek bestemd is voor de vervanging van oude schepen; vaartuigen ouder dan twintig jaar. In de praktijk worden recent niet veel oude schepen naar de sloop gebracht, omdat de rederijen alle materiaal nog zo goed kunnen gebruiken.
Door het in de vaart komen van nieuwe containerschepen en het in de vaart blijven van de oudjes, brak de totale wereldwijde containercapaciteit op het water enkele weken geleden voor het eerst door de barrière van 30 miljoen teu.
Bron: NT