Douane test verder met kortere tijd voor ladingcontrole in strijd tegen uithalers in haven Rotterdam
Nog ‘dit jaar’ wil de Douane in de haven van Rotterdam een tweede pilot draaien met een kortere aanzegtermijn. Bedrijven krijgen tijdens de testperiode 24 uur van te voren te horen of een container wordt gecontroleerd in plaats van 72 uur. De aanpassing is bedoeld om uithalers te weren.
Regiodirecteur Peter van Buijtenen vertelt in een blog van de Douane waarin de resultaten van een eerdere proef worden besproken dat de dienst in de toekomst ‘strenger’ zal worden op het overeenkomen van geschatte aankomsttijd en de daadwerkelijke aankomst van een container op de terminal.
De eerste pilot met de aanzegtermijn van 24 uur liep van 22 april tot 17 mei dit jaar. Daaruit is gebleken dat de geschatte aankomsttijd van een container (de ETA) en daadwerkelijke aankomst (de ATA) nog ver uit elkaar liggen. Daar wil de Douane in de toekomst ‘strenger’ op gaan toezien, zegt de regiodirecteur. ‘In de praktijk blijkt dat de ATA vaak veel later is dan de ETA, omdat schepen vertraging oplopen. Soms zelfs tot enkele dagen. Zo zit er nog steeds heel veel tijd tussen het aanzeggen van de controle en de controle zelf.’
Minder voorspelbaarheid
De Douane wil altijd containers gecontroleerd hebben voordat criminelen of uithalers erbij kunnen komen, aldus de overheidsdienst. De huidige standaard van 72 uur is goed te faciliteren voor de bedrijven, maar zorgt volgens de regiodirecteur onder andere ook voor voorspelbaarheid in de logistieke keten, wat criminelen dan weer de tijd zou geven voor uithaalacties. De pilot moet uitwijzen hoe haalbaar het voor bedrijven in de haven om met een kortere termijn van 24 uur te werken.
Het belangrijkste doel van de pilot was volgens de Douane ‘om ervan te leren’, en dan met name wat de impact is van de verkorte aanzegtermijn op de logistieke processen in de haven.
Van Buijtenen zegt in de blog voorafgaand aan de proefperiode in april en mei signalen te hebben ontvangen over ‘bezorgheid over de verwachte impact’, met name bij partijen die verantwoordelijk zijn voor het transport uit de haven. Tijdens de pilot zou vanuit deze ondernemingen echter geen klachten zijn gekomen.
Hotelcontainers
Hoewel de aandacht was gericht op de logistieke processen zag de Douane ook dat criminelen ‘anticipeerden op de pilot’. ‘Door uithalers al voordat risicoschepen aankomen te positioneren op de haventerminals in zogenoemde hotelcontainers. Dat zijn lege containers waarin uithalers zich laten opsluiten om ongezien het haventerrein op te komen.’
Dit jaar nog gaat een tweede pilot van start, aldus de regiodirecteur. Hij benadrukt dat deze opnieuw vooral is bedoeld om de impact te onderzoeken van de verkorte aanzegtermijn op de logistieke processen in de haven. Hoe lang de pilot gaat duren en wanneer deze van start gaat is nog niet bekend. ‘We zijn met bedrijven in overleg over onder andere de lengte van de nieuwe pilot.’
Bron: NT