Historisch containerrecord China-Europa in juni
Piek lijkt voorbij
In juni heeft de containerscheepvaart in totaal 800.000 teu verscheept vanuit China naar Noord-Europa. Daarmee was het de drukste maand ooit op dat vaargebied, zo meldt het Noorse vrachtplatform Xeneta op basis van cijfers van de Britse analist Container Trade Statistics.
Westerse bedrijven begonnen dit voorjaar ongekend vroeg met goederen uit het Verre Oosten importeren om er zeker van te zijn dat de warehouses op tijd gevuld zijn voor het komende feestdagenseizoen. Dit deden ze uit bezorgdheid om vertragingen en verstoringen in de containerlijnvaart door de Rode Zee-crisis.
Ook Amerikaanse importeurs dachten in de lente al aan de kerst, maar desondanks was juni op de China-Amerika-trade níet de drukte maand aller tijden. De 1,36 miljoen teu die op dat vaargebied in een maand tijd werd verscheept, maakten het wel de drukste junimaand ooit, maar op de ranglijst van drukste maanden ooit belandde juni 2024 op de China-Noord-Amerika-trade op de achtste plaats. De eerste zeven posities worden op dat vaargebied nog steeds bezet door maanden uit 2021 en van einde 2020, tijdens de logistieke coronagekte.
Uitgaven de moeite waard
Verladers wilden dit voorjaar voorkomen dat ze weer zo in de logistieke problemen zouden komen als tijdens de coronacrisis en waren bereid om daarvoor een forse prijs te betalen, constateert analist Peter Sand van Xeneta. ‘De verladers die de import overhaastten, hebben misschien veel meer uitgegeven dan ze wilden, maar ze vonden het duidelijk de moeite waard om het risiconiveau in hun supply chains later in het jaar te verlagen. We hebben gezien dat verladers al in mei kerstspullen importeerden. In de toekomst kijken is een luxe is die ze niet hebben, en dus moesten ze onmiddellijk actie ondernemen.’
Xeneta stelt dat er nu ‘tekenen zijn dat de recordniveaus van de vraag naar containerscheepvaart vanuit China naar Noord-Amerika en Noord-Europa mogelijk hun piek achter de rug hebben.’ Sand leidt dat met name af uit de spotcontainertarieven die inmiddels aan het dalen zijn.
Nog niet sterk bergafwaarts
Volgens de Shanghai Containerized Freight Index van vrijdag is het gemiddelde spottarief vanuit Shanghai naar Europa deze week gedaald naar 4786 dollar per teu. Het hoogste niveau was medio juli 5051 dollar per teu, daarna werd de daling ingezet. Sterk bergafwaarts gaat het evenwel nog niet met het prijsniveau, want een container verschepen is momenteel nog wel steeds een stuk duurder dan medio juni, toen het gemiddelde tarief 4179 dollar was. De Britse consultant Drewry, die met zijn World Container Index nu eveneens tariefdalingen signaleert, stelt dat de piek van de tarieven inmiddels wel achter de rug is, maar dat ze door de aanhoudende verstoringen (lees: de toestand op de Rode Zee) naar verwachting nog wel een tijd op een relatief hoog niveau zullen blijven.
Bron: NT