Hapag-Lloyd gebruikt containers minder dan vier keer per jaar
CONTAINERPARK
Als gevolg van het Rode Zee-conflict en de langere vaarafstanden rond Zuid-Afrika, zijn behalve de schepen ook de containers langer onderweg. Hapag-Lloyd breidt het containerpark daarom dit jaar uit met een half miljoen teu.
Volgens Rolf Habben Jansen, CEO van de Duitse rederij Hapag-Lloyd, is een beladen container momenteel gemiddeld 61 dagen onderweg, terwijl dat vorig jaar nog 55 dagen was. In de praktijk kan een container nu maar 3,9 keer per jaar gebruikt worden, wat zeer weinig is. Vorig jaar kon een box wel nog meer dan vier reizen per jaar gebruikt worden.
Hapag-Lloyd moet nu extra laadkisten bijkopen om alle lading vervoerd te krijgen. De rondreis van de schepen werd niet alleen langer door de Rode Zee-crisis, maar ook omwille van havencongestie. In de eerste helft van dit jaar is het aantal schepen dat in een Noord-Europese haven ligt (en dus niet vaart) al met 17% gestegen. Voor Rotterdam gaat het volgens de Hamburgse carrier zelfs om een stijging van maar liefst 40%.
Niet gepland
Rekening houdende met het feit dat ook het wereldwijde ladingaanbod in het eerste semester 7,1% groter is geworden en het feit dat Hapag-Lloyd dit jaar al zes nieuwe containerschepen in de vaart nam (waarvoor ook meerdere sets containers nodig zijn om die te vullen), is de nood aan extra equipment groot.
We zullen ons containerpark in de loop van 2024 uiteindelijk met een half miljoen teu uitbreiden
“In de eerste zes maanden van dit jaar hebben we wel al 350.000 teu aan laadkisten besteld”, aldus Hapag-Lloyd. “Dat betekent dat we ons containerpark in de loop van dit jaar uiteindelijk met een half miljoen teu zullen uitbreiden. We hadden het niet gepland, maar we hebben die boxen nodig”, aldus nog Habben Jansen.
Bron: Flows