Baisse des tarifs du transport maritime de conteneurs, mais davantage de navires en attente de mouillage
Problemen zorgen voor hogere prijzen
De containerlijnvaart vanuit Azië naar West-Europa is het nieuwe jaar ingegaan met een licht dalende trend van de spottarieven. Toenemende wachttijden hebben de prijs al opgedreven.
De Britse consultant Drewry noteerde donderdag met zijn World Container Index een 1% daling van de spottarieven voor twintigvoetscontainers op het vaargebied Shanghai-Rotterdam: van 4819 naar 4774 dollar per teu. De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), die het prijsniveau van de veertigvoets containers vanuit Shanghai naar Europa volgt, zag de prijs per feu in week 1 dalen van 2962 naar 2851 dollar.
Kabbelende tarieven
De Singaporese analist Linerlytica meldt dat Maersk zijn spottarieven voor verschepingen in de tweede helft van januari naar beneden heeft bijgesteld en dat concurrerende rederijen zich zo gedwongen zien om hetzelfde te doen. Eerdere pogingen van rederijen om de tarieven in de tweede helft van december op te krikken, waren in de markt ook al niet warm ontvangen. De gemiddelde prijs van 3039 dollar per veertigvoeter die de containerrederijen eind november/begin december in rekening wisten te brengen, lijkt daarmee voorlopig het hoogtepunt te zijn geweest. Sindsdien kabbelden de tarieven in de feestdagenperiode wat voort.
Garen spinnen
Toch hebben de containerrederijen niet te klagen: het door Drewry gemelde tarief per teu van donderdag is 33% hoger dan het prijspeil van een jaar geleden. De containerrederijen waren toen pessimistisch en vreesden dat ze veel schade zouden gaan leiden door de situatie op de Rode Zee, waar Houthi-rebellen toen al begonnen waren met hun aanvallen op vrachtschepen. In werkelijkheid spinden de containerrederijen in de loop van 2024 juist garen bij de problemen op het vaargebied en bleken verladers juist bereid om hogere prijzen te betalen om hun containers toch veilig en tijdig binnen te kunnen krijgen.
Aanzienlijke wachttijden
De prijsbarometers zagen de containertarieven hun hoogtepunt vorig jaar bereiken in de zomer, waarna in de herfst een dip volgde. Op de drempel van de feestmaand veerde de prijs per veertigvoeter plotseling op van 2481 dollar naar de genoemde 3039 dollar. Dat had onder meer te maken met drukte op de route; begin december was al sprake van flinke congestie in zowel de Chinese megahavens Shanghai en Ningbo als in havens in West-Europa. Linerlytica meldde op oudejaarsdag dat die situatie gedurende de kerstperiode alleen maar verergerde, met ook aanzienlijke wachttijden in Rotterdam, Antwerpen, Hamburg en Londen. Dat lag volgens de analist niet alleen aan een groot ladingaanbod, maar ook aan ongunstige weersomstandigheden, capaciteitsproblemen en arbeidsonrust.
Veel schepen voor kades
Dat probleemsituaties de containerprijzen vaak omhoog stuwen, is ook weer te zien aan de tarieven op de routes Shanghai-LA en Shanghai-New York. Die gaan volgens Drewry deze week met respectievelijk 7% en 6% omhoog. De Amerikaanse markt zet zich schrap voor een algehele staking die deze maand dreigt uit te breken in havens aan de oostkust van de VS.
Hoewel de congestie ook in Europa speelde, spanden Shanghai en Ningbo aan het eind van het jaar nog steeds de kroon. Het totaal aantal containerschepen dat bij die havens voor anker lag te wachten, 123 stuks, oversteeg fors het aantal schepen dat aan de kades werd afgehandeld: 74 schepen. Rotterdam had, ter vergelijking, ondertussen 38 containerschepen aan de kade liggen, terwijl er 18 voor anker lagen te wachten. Antwerpen en Hamburg hadden vergelijkbare bezoekcijfers.
Source : NT