La crise de la mer Rouge rend le train Chine-Europe moins cher que le bateau
Spoortarief blijft stabiel
Volgens cijfers van Eurasia Rail Alliance (ERA) lagen de scheepvaarttarieven in 2024 59% boven het gemiddelde spoortarief op de route tussen China en Europa. Het spoortarief op de route bleef stabiel op 3.500 dollar per 40’-container equivalent.

De situatie is volgens Djoomart Otorbaev, voormalig eerste minister van Kirgizië en correspondent voor de China Daily, het gevolg van het conflict op de Rode Zee, waardoor het zeevrachtvolume tussen China en Europa via het Suezkanaal met 67% daalde. Hij verwijst naar de Drewry World Container Composite Index, die van januari tot midden augustus 2024 een stijging aangaf van de transportkost voor een 40’-container tussen Shanghai en Rotterdam met 78% tot 7.961 dollar.
Spoorvervoer in de lift
Volgens Otorbaev steeg het Euraziatische spoorvervoer dit jaar aanzienlijk. Die trend is volgens hem het gevolg van de verbeterde samenwerking tussen de landen langs de route en substantiële verbeteringen van de infrastructuur. Een treinrit tussen China en de Poolse grens neemt bovendien gemiddeld 9 dagen in beslag, tegenover 35 tot 40 dagen voor de zeeroute. Een schip kan wel een veelvoud aan containers vervoeren in vergelijking met een trein.
Van januari tot september 2024 vonden in totaal ruim 14.600 roundtrips per trein plaats tussen China en Europa, een stijging met 13% tegenover 2023. Aan de basis van die groei ligt de toenemende handel tussen China en Europa.
Source : Flux