L'année 2024 entre dans le top 3 des années les plus rentables pour les compagnies de transport maritime par conteneurs
Grofweg 5.000 dollar per container in het hoogseizoen
2024 is hard op weg om het op twee na meest winstgevende jaar uit de geschiedenis van de containerlijnvaart te worden, zo heeft het Franse scheepsdatabureau Alphaliner inzichtelijk gemaakt met een beeldend staafdiagram.
Het staafdiagram laat duidelijk zien hoezeer het voor de containerrederijen kwakkelen geblazen was totdat de coronapandemie uitbrak. In 2021 en 2022 bereikten de winsten van de containerrederijen duizelingwekkende hoogten; de winst van Maersk ging in het door Alphaliner gemaakte staafdiagram zelfs door het dak. De containerrederijen konden in die jaren tot wel 15.000 dollar per container rekenen voor een verscheping.
Tarieven van 5.000 dollar per container
In 2023 normaliseerde de markt zich, al verging het de rederijen nog altijd beter dan voor de coronapandemie. En in het huidige jaar profiteerden de containerrederijen vervolgens opnieuw van een internationale calamiteit, de Rode Zee-crisis dit keer, al werd het zeker niet zo gortig als in de coronajaren. De containertarieven liepen dit keer op tot grofweg 5.000 dollar per container in het hoogseizoen, afgelopen juli.
De ‘podiumplek’ voor 2024 als winstgevend jaar voor de containerreders baseert Alphaliner op de eerste negen maanden. De netto winsten van de grootste containerrederijen bij elkaar opgeteld leverden over die eerste drie kwartalen al een hoger bedrag op dan in compleet 2020 en 2023, de enige andere jaren die volgens Alphaliner buiten de Covid-jaren nog een beetje kunnen tippen aan 2024.
Omvaren via Kaap de Goede Hoop
De winsten zijn extra opvallend, zo analyseert het databureau, omdat de containerrederijen fors hogere kosten hebben moeten maken doordat ze massaal omvoeren via Kaap de Goede Hoop. Dat deden ze om de aanvallen van Houthi’s bij Jemen (op de normale, veel kortere Rode Zee-Suezkanaale-route) te ontwijken. In vergelijking met vorig jaar hadden de rederijen volgens Alphaliner daardoor bijna 20% meer tonmijlen (vervoerd gewicht gedeeld door afgelegde afstand). Het leidde tot hogere kosten in met name de containerafhandeling en het brandstofverbruik, aldus het databureau, dat als voorbeeld de bunkerkosten van Maersk noemt, die in de eerste negen maanden met 23% stegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
De emissierechten die rederijen sinds dit jaar moeten betalen in het kader van het EU Emissions Trading System (ETS) vormen volgens Alphaliner een ‘kleinere’ extra kostenpost, met in het geval van Maersk bijvoorbeeld een bedrag van iets minder dan 130 miljoen dollar tot nu toe dit jaar.
Source : NT