Druk op wereldwijde containercapaciteit snel hoger door staking VS
Eerder weken dan dagen
De havenstaking aan de Oost- en Golfkust in de VS zal snel de druk verhogen op de beschikbare containercapaciteit voor lijndiensten overal ter wereld, zo heeft de Deense analist Sea-Intelligence becijferd. De staking zal bij een duur van vier weken al een hap van bijna 7% uit de wereldvloot hebben genomen.
Dat de Amerikaanse staking zo lang gaat duren, is volgens de eveneens Deense scheepvaartdeskundige Lars Jensen onderhand steeds waarschijnlijker aan het worden. Nu de Amerikaanse president Joe Biden zich achter de stakende havenarbeiders heeft geschaard en hij aan buitenlandse containerrederijen de oproep heeft gedaan om hun winsten eerlijk te delen met de havenwerkers, is het volgens Jensen ‘waarschijnlijk dat we eerder kijken naar weken dan naar dagen als het om de duur van het conflict gaat’, tenzij de werkgevers snel volledig tegemoet gaan komen aan de eisen van de arbeiders.
De werkgeversorganisatie United States Maritime Alliance (USMX) heeft wel aangegeven graag de onderhandelingen te willen heropenen met vakbond Union International Longshoremen’s Association (ILA), maar lijkt niet van zins om helemaal tegemoet te gaan komen aan de financiële eisen van de havenwerkers.
Stil liggen
De cijfers van Sea-Intelligence geven aan dat deze week meteen de meeste containercapaciteit stil komt te liggen: circa 775.000 teu, zo’n 2,5% van de totale wereldwijde vloot. Het betreft schepen die al op weg waren naar de door de staking getroffen havens en daardoor ineens geen kant meer op kunnen.
De komende weken komen er wekelijks nog ruim 400.000 stilliggende teu’s bij, waardoor de gestremde capaciteit na vier weken zal zijn opgelopen tot de genoemde 7%. Sea-Intelligence noemt de gevolgen voor de balans tussen vraag en aanbod ‘zeer aanzienlijk’. De containervaart worstelde dit jaar toch al flink met de beschikbaarheid van containerschepen als gevolg van de Rode Zee-crisis, die de containerrederijen heeft genoopt om via Kaap de Goede Hoop te varen, een route die veel langer duurt dan de gebruikelijke Suezkanaal-route en daardoor veel meer containercapaciteit oppeuzelt.
Onbuigzaam
De logistieke sector zag al maanden aankomen dat de nakende havenstaking in de VS weleens voor problemen zou kunnen gaan zorgen, maar nu de dreiging is veranderd in een realiteit, leidt de onbuigzaamheid van de twee botsende kampen ertoe dat de bezorgdheid alleen maar toeneemt. Waarschuwingen voor een mogelijke economische recessie klinken al meer en meer.
‘De timing van deze staking is extra uitdagend omdat we ons in ons traditionele hoogseizoen bevinden’, stelt ceo Christian Roeloffs van platform Container xChange. ‘Hoewel velen eerder dit jaar hun verschepingen al naar voren haalden om risico’s te beperken, zullen de opgeslagen voorraden bedrijven slechts voor een bepaalde tijd beschermen. Als de staking langere tijd aanhoudt, kunnen we een aanzienlijke druk op de beschikbaarheid van containers en de verzendschema’s gaan zien.’
Source : NT