Voeg je koptekst hier toe
Rates in container liner shipping down further
Nu 4375 dollar per container
De spottarieven in de containerlijnvaart op de grote Azië-Europa-trade zijn bezig aan een aanzienlijke daling. Het gemiddelde tarief voor het vervoer van een veertigvoets container vanuit Shanghai naar Rotterdam is volgens de World Container Index van consultant Drewry deze week met bijna 400 dollar gedaald, oftewel 8%: van 4774 dollar per container vorige week naar nu 4375 dollar. Het gemiddelde tarief is daarmee nu bovendien 1% lager dan precies een jaar geleden. Een week geleden was dat verschil juist nog een dikke plus van 33%.

De Singaporese analist Linerlytica stelt vast dat de containerrederijen worstelen met een dalende beladingsgraad. De scheepscapaciteit is groter dan die in de afgelopen twaalf maanden is geweest, aldus Linerlytica, terwijl het ladingaanbod nu niet groot genoeg is om al die ruimte efficiënt te benutten. Om toch lading aan te trekken, verlagen containerrederijen tarieven voor verschepingen in de komende weken nog verder, aldus de analist.
Het jaarlijkse fenomeen dat nu ook een rol speelt, is de komst van het Chinees nieuwjaar, dat dit keer op 29 januari begint. Traditioneel ligt het economische leven in China dan zo’n twee weken grotendeels plat, waardoor er even weinig aanvoer is van nieuwe containerlading. Containerrederijen hebben in verband met de verwachte magere weken al de nodige ‘blank sailings’ doorgevoerd, oftewel afvaarten geschrapt.
Van China richting de VS
De tarieven vanuit Shanghai naar de VS gingen deze week juist nog fors omhoog. Op de route Shanghai-LA constateerde Drewry een stijging met 13%, waarmee het gemiddelde tarief is uitgekomen op 5476 dollar per veertigvoeter. Shanghai-New York ging 10% omhoog, wat het nog potigere tarief opleverde van dik 7000 dollar per container.
De containervaart van en naar de VS stond de afgelopen weken onder hoogspanning vanwege de dreiging van een algehele staking in havens aan de Amerikaanse oost- en zuidkust. Hoewel die dreiging nu is afgewend door een akkoord tussen de vakbonden en de havenwerkgevers, verwacht Drewry dat de tarieven op de Transpacific de komende week nog verder blijven stijgen.
De vraag wordt daar aangewakkerd, aldus de consultant, doordat verladers nog snel hun lading willen laten verschepen voordat Donald Trump het Witte Huis betreedt en er hoge importheffingen voor bijvoorbeeld lading uit China kunnen komen.
Van de VS naar Rotterdam
Op de Transatlantic tussen Europa en de VS zorgen de ontwikkelingen overigens niet voor zulke prijstechnische beroering. Het gemiddelde containertarief van New York naar Rotterdam werd volgens Drewry deze week een tientje goedkoper (-1% naar 828 dollar per veertigvoeter), omgekeerd richting New York gingen er twee tientjes vanaf (-1% naar 2698 dollar).
De Noorse scheepvaartanalist Xeneta verwacht dat dankzij het afblazen van de stakingen in de VS, die volgens haar een ‘economische en logistieke ramp’ zou hebben veroorzaakt als ze wel zouden zijn doorgegaan, de containertarieven van en naar de Amerikaanse havens ook op de Transpacific nu ‘mogelijk gaan dalen’.
‘Het is voor verladers buitengewoon moeilijk om hun supply chains te beschermen en vrachtkosten te beheren met dit niveau van onzekerheid en wanneer de belangen zo groot zijn’, stelt Emily Stausbøll, senior shipping analist van Xeneta.
Verladers moeten zich niet rijk rekenen
Ook Stausbøll wijst op ‘tekenen van een afzwakkende wereldwijde markt in 2025 die we mede signaleren in de dalende gemiddelde spottarieven vanuit het Verre Oosten naar Noord-Europa in januari, tarieven die tussen 31 oktober en 1 december vorig jaar nog met 51% piekten’.
Toch moeten verladers zich met de dalende containertarieven nog niet rijk rekenen, waarschuwt Stausbøll. ‘Er is niet veel voor nodig om de vrachtprijzen weer de pan uit te laten rijzen, gezien het voortdurende conflict op de Rode Zee en de terugkeer van Trump in het Witte Huis, wat de handelsoorlog tussen de VS en China zou kunnen doen escaleren.’
Historisch is het huidige gemiddelde tarief van dik boven de 4000 dollar voor een veertigvoeter op de Azië-Europa-route bovendien nog altijd hoog te noemen. Vijf jaar geleden, begin 2020, vlak voordat de wereld en de containerscheepvaart op hun kop kwamen te staan door allerlei crises – van corona tot de Rode Zee-situatie – was het gemiddelde Shanghai-Rotterdam-tarief volgens Drewry’s container-index circa 1800 dollar per veertigvoeter.
Source NT