Looking out for lower container rates
Container rates are rising significantly again, increasing the frustration among entrepreneurs. "When will the authorities step in to stop this theft?" one entrepreneur recently exclaimed. This reflects the frustration among entrepreneurs and their suspicion about how container prices are determined.
After the COVID-19 crisis, shipping companies' customers thought the worst was behind them. During the pandemic, the combination of high transport demand and significant disruptions in factories and supply chains led to an unprecedented increase in sea transport prices — and historically high profits for the shipping companies.
After the end of the pandemic, there was a significant decline. However, at the end of last year, a shift occurred as the Houthis, claiming to support Palestinians in Gaza, began shooting at ships using the Red Sea route between Asia and Europe. Since then, the majority of container shipping companies have avoided the Suez Canal route, instead sailing around the Cape of Good Hope, a journey that is 11,000 kilometers longer.
Dat heeft veel grotere gevolgen dan aanvankelijk gedacht. De zogenoemde spotprijs voor containervervoer steeg snel en trekt na een kortstondige pauze sinds eind april opnieuw stevig aan. De gemiddelde prijs om een 40-voetscontainer te laten vervoeren bedroeg volgens onderzoeksbureau Drewry op 11 juli USD 5900. Dat is een toename van 116% ten opzichte van eind april dit jaar.
Die stijging heeft met verschillende factoren te maken. Rederijen moeten meer capaciteit inzetten om de vaarfrequentie op routes in stand te kunnen houden. Daarnaast wordt meer lading overgezet op kleinere schepen, die de containers verder vervoeren. In combinatie met de toegenomen vervoersvraag veroorzaakt dat op zijn beurt congestie in havens.
Volgens Drewry lag de verblijftijd van grote containerschepen in havens in mei dit jaar op 1,7 dagen, 41% langer dan in januari. De wachttijd om drukke havens binnen te kunnen varen is met 43% toegenomen.
Ondanks de sterke tariefstijging is de situatie nog niet zo erg als tijdens de pandemie, toen containervervoer minstens dubbel zo duur was. In theorie zou er bovendien in de tweede helft van dit jaar een daling moeten komen doordat er flink meer nieuwe schepen in de vaart komen.
Maar de onzekerheid is groot voor ondernemers. Het verloop van de onrust op de Rode Zee is niet te voorspellen. De tweede helft van 2024 belooft dan ook spannend te worden. Tegenwoordig is het inschatten van containertarieven net zo moeilijk als die van de rente. En daar kunnen ondernemingen maar moeilijk aan wennen.
Source: FD