Containertarieven Azië-Europa in de greep van ‘Christmas rush’
Prijsstijging is ingezet
De containertarieven vanuit Azië naar Europa hebben na een maandenlange daling weer de weg naar boven gevonden. De Britse consultant Drewry ziet deze week het gemiddelde tarief per veertigvoeter op de route Shanghai-Rotterdam stijgen met 8% en op de route Shanghai-Genua met 11% en spreekt van een ‘Christmas rush’.
De stijging van de containertarieven vanuit China zal de komende weken nog sterker worden als de kerstgekte steeds verder toeslaat, verwacht Drewry.
Een veertigvoets container vanuit Shanghai naar Rotterdam gaat nu voor gemiddeld 3396 dollar het schip op, waar dat een week geleden nog 3132 dollar was, aldus de rekenmeesters uit Engeland. Het is al de tweede keer dit jaar dat deskundigen een stijging van de containertarieven toeschrijven aan de invloed van het kerstfeest. In de lente gingen de tarieven als een raket omhoog doordat verladers toen al bijzonder vroeg begonnen met het importeren van hun decembervoorraden omdat ze onzeker waren geworden door de Rode Zee-crisis en de verstoringen in de containervaart.
Hoogseizoen
Het in het voorjaar zo vroeg begonnen hoogseizoen doofde in de loop van juli uit. Sindsdien bevonden de containertarieven zich in een neergaande spiraal. Van een ineenstorting was echter geen moment sprake. De tarieven bleven onder invloed van de almaar voortdurende Rode Zee-crisis ondanks de gestage daling toch op een relatief hoog niveau.
Het Shanghai-Rotterdam-tarief van nu is 224% hoger dan het tarief van dezelfde week van het vorig jaar. Destijds hadden de tarieven een duikvlucht genomen na de hausse van de coronajaren. Later in november 2023 zouden de Houthi’s gaan beginnen met hun aanvallen op de vrachtscheepvaart en zou alles anders worden.
Geen beweging
Op andere grote containerroutes zijn de tarieven deze week volgens Drewry vrij stabiel. Op Shanghai-Rotterdam krijgt het gemiddelde tarief er een procentje bij, op de transatlantic (Rotterdam-New York en vice versa) zit helemaal geen beweging in de prijzen.
De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) ziet net als Drewry de tarieven vanuit Shanghai naar Europa stijgen: naar 2442 dollar per twintigvoeter deze week. Vorige week was dat 2226 dollar per teu. Een week eerder, medio oktober, had het tarief zijn voorlopige bodemniveau bereikt: 1950 dollar. De huidige stijging betekent een terugkeer naar het niveau van eind september. Van een terugkeer naar de prijzen van het begin van de zomer, toen het gemiddelde tarief per teu boven de 5000 dollar lag, lijken de containerrederijen voorlopig echter alleen nog te kunnen dromen.
Bron: NT