Chinese spottarieven: daling, maar geen vrije val
Door de introductie van nieuwe containerschepen en nieuwe lijndiensten, is er op sommige vaargebieden geen nijpend capaciteitstekort meer. De rederijen moeten daar weer wat meer concurreren om hun boten gevuld te krijgen.
Dat is vooral merkbaar op de trans-Pacific, waar er in juni en juli zes nieuwe lijndiensten opgestart werden. Het gemiddelde tarief voor het vervoer van een 40’-container op spotbasis van Shanghai naar Californië, zakte vorige week van 6.663 naar 6.245 dollar (-6,3%). In vier weken tijd zijn die tarieven met net geen 23% gedaald. Precies een jaar geleden schommelden de spotvrachten daar wel rond de 2.000 dollar.
Noord-Europa
Tussen het Verre Oosten en Noord-Europa houden de spotvrachten beter stand omwille van de lange vaarafstand rond Kaap de Goede Hoop en congestie in sommige havens, die de rondreis van de schepen langer laten duren.
Vorige week daalde het gemiddelde tarief voor een 40’-container van Shanghai naar Antwerpen of Rotterdam met 1,7% naar 9.814 dollar. Dat betekent een daling van 2,8% in drie weken tijd. De vrachtprijzen blijven aanzienlijk hoger dan de 1.900 dollar/feu van begin augustus 2023.
Analisten verwachten dat zolang het piekseizoen duurt (tot de Chinese Golden Week van begin oktober 2024) en zolang er congestieproblemen zijn, de spotvrachten wellicht nog wat zullen eroderen, maar niet in vrije val komen.
Bron: Flows