Chinese containerschepen varen ‘snel’ via Noordpool naar Europa
Twee Chinese containerschepen hebben koers gezet naar de Noordpool. Ze gebruiken de Russische Noordelijke Zeeroute om zo sneller naar Europa te varen. Varen via de Arctische route is uitzonderlijk.
De ‘Xin Xin Hai 1’ (1.220 teu) vertrok op 5 juli vanuit de haven van Taicang bij Shanghai en is sindsdien door de Beringstraat gevaren en op de Noordelijke Zeeroute terechtgekomen. Terwijl delen van de route al ijsvrij zijn voor de zomer, vereisen de moeilijkere omstandigheden in de Oost-Siberische Zee een ijsbreker-escorte voor dit schip van de lichte ijsklasse. De ‘Xin Xin Hai 1’ wordt geëscorteerd door de nucleaire ijsbreker ‘Sibir’.
Controversiële reis
Ondertussen is ook zusterschip ‘Xin Xin Hai 2′ vertrokken vanuit de Chinese haven Rizhao. Het schip is nu onderweg naar de Beringstraat. De schepen worden geëxploiteerd door NewNew Shipping Line. Het bedrijf begon in de zomer van 2023 met activiteiten in het Noordpoolgebied en voltooide ondertussen zeven reizen tussen juli en december, waaronder een controversiële reis van de ‘NewNew Polar Bear’. Het schip wordt ervan verdacht de Balticconnector-aardgaspijpleiding in de Finse Golf beschadigd te hebben in oktober 2023 door het slepen van zijn anker. Deze zomer wil het bedrijf zijn activiteiten uitbreiden.
Beide schepen zijn op weg naar de Noordwest-Russische haven Arkhangelsk voordat ze verder reizen naar havens in de Oostzee.
Panamax
Verschillende Panamax-containerschepen (van 5.000 teu) hebben ook toestemming gekregen om op de route te varen. Zij zouden de grootste containerschepen worden die de route doorkruisen. ‘Flying Fish 1’, ‘SFT Turkey’ en ‘SFT Egypt’ zijn allemaal geregistreerd bij Safetrans Line vanuit Hong Kong. Safetrans Line beschrijft zichzelf als een specialist voor de China-Rusland-containerlijndienst.
Zonder ijsclassificatie zullen ‘SFT Turkey’ en ‘SFT Egypt’ beperkt worden tot activiteiten die na 1 augustus van start gaan.
Winterpaleizen
Van ’s werelds grootste westerse containerrederijen blijft het Deense Maersk het enige bedrijf dat een reis via de Arctische route heeft voltooid. Haar feederschip de ‘Venta Maersk’ voltooide een Arctische doorvaart in augustus 2018. Schepen met ijsklasse 1A worden ook wel ‘winter palaces’ (winterpaleizen) genoemd.
Zelfs vóór de grootschalige invasie van Oekraïne in 2022 hadden rederijen zoals MSC, CMA CGM en Hapag Lloyd zich publiekelijk teruggetrokken van het gebruik van de route om milieuredenen. MSC heeft zijn beslissing vorige week nog bevestigd.
Bron: Flows