Rederijen ONE, HMM en Yang Ming gaan verder als Premier Alliance
Alliantie gaat slots uitwisselen met MSC
De Aziatische containerrederijen ONE, HMM en Yang Ming hebben maandag aangekondigd dat ze hun samenwerkingsverband met vijf jaar gaan verlengen, gerekend vanaf februari 2025. Deze alliantie draagt vanaf dat moment bovendien een nieuwe naam. De in 2016 opgerichte containercoalitie heet dan geen THE Alliance meer, maar Premier Alliance. Een andere opvallende noviteit is dat de alliantie vanaf datzelfde moment op het vaargebied Azië-Europa slots gaat uitwisselen met marktleider MSC.
1 februari 2025 is niet toevallig de dag waarop de drie rederijen afscheid moeten nemen van hun alliantiepartner Hapag-Lloyd. De Duitse containerrederij maakte in januari al bekend dat ze vanaf die datum de deur achter zich dichttrekt bij de THE Alliance en dat ze dan een nieuwe alliantie gaat vormen samen met Maersk: de Gemini Cooperation. Nog een jaar eerder, in januari 2023, was het eerste dominosteentje van deze reeks ontwikkelingen al omgepiekt toen Maersk en MSC aankondigden dat ze op termijn een punt zouden gaan zetten achter hun gezamenlijke 2M-alliantie.
Sinds bekend werd dat de THE Alliance het zonder Hapag-Lloyd zou moeten gaan doen, bestond er onder analisten enige twijfel of de alliantie hiermee niet te mager werd. Over MSC waren minder zorgen: de Zwitsers-Italiaanse marktleider is inmiddels zo groot geworden dat die zich wel alleen lijkt te kunnen redden. Nu komt er dus wel een samenwerking aan tussen de Premier Alliance en MSC middels het uitwisselen van slots, maar MSC laat zich niet strikken als volledig alliantielid.
Negen Azië-Europa diensten
Het ‘strategische partnerschap’ tussen de Premier Alliance en MSC behelst negen verschillende Azië-Europa-diensten, aldus ONE-ceo Jeremy Nixon, waarmee zijn rederij ‘als doel heeft om een uitgebreidere directe havendekking te kunnen bieden met directe afvaarten in de vaargebieden tussen Azië en Noord-Europa en het Middelandse Zeegebied’.
MSC heeft maandag op haar beurt haar ‘Standalone East/West Network’ gepubliceerd, het nieuwe dienstenschema dat vanaf komende februari in het 2M-loze tijdperk gaat gelden.
‘Nu MSC de volledige operationele controle over haar netwerk overneemt, bieden wij onze klanten routeopties aan via Suez en Kaap de Goede Hoop, met in totaal 34 loops verspreid over 5 belangrijke vaarroutes,’ zo vat de containerrederij het nieuwe netwerk samen. Op de site van de rederij zijn nu inderdaad aparte routeplannen te zien voor zowel varen via het Suezkanaal en als via de Kaap de Goede Hoop-route.
Als vanouds hebben de MSC-diensten eigennamen; zo kan de Rotterdamse haven rekenen op de komst van de Azië-Europa-diensten ‘Lion’, ‘Swan’, ‘Silk’ en ‘Condor’, ongeacht of ze via de Kaap of het Suezkanaal gaan varen.
Block exemption regulation
Het bestaan van allianties in de containerlijnvaart lijkt al met al weer jarenlang in steen gebeiteld. Vooral in de aanloop naar 25 April 2024, de datum waarop de EU een einde maakte aan de speciale kartelvrijstelling voor containerrederijen, de ‘block exemption’, waren er nog grote twijfels geweest of de allianties nog wel verder konden.
In februari had de Ocean Alliance, het samenwerkingsverband van CMA CGM, Cosco, OOCL en Evergreen, daar ook reeds alle vertrouwen in getoond door een nieuwe overeenkomst te ondertekenen tot 2032.
Bron: NT